Yoga

Yin Yoga

Yin energie: stilte en aandacht voor je adem

Er zijn veel vormen van yoga. Een aantal traditionele vormen zoals Hatha, Iyengar, Anusara en Asthanga yoga zijn vrij actieve vormen met name gericht op de yang energie (actie, beweging, het mannelijke, zon en vol enthousiasme) in ons lichaam. Deze vorm van yoga richt zich meer op de spieren in ons lichaam. Het accent ligt op de kracht en de actie in combinatie met de adem.

Met Yin Yoga richt je je aandacht op de yin energie (stilte, vrouwelijk, maan, koel) en het dieper gelegen bindweefsel. Tijd nemen in een houding te komen en daar te blijven in combinatie met je adem.
Yin Yoga is een vorm waarbij iedere houding 3-5 minuten aangehouden wordt zodat het bindweefsel langzaam wordt opgerekt en beter gehydrateerd wordt. De spieren ontspannen zich en krijgen de ruimte.
Een ander gunstig effect is dat in de Yin houdingen de meridianen in het lichaam ondersteund en geactiveerd worden. Meridianen zijn energiebanen in ons lichaam gekoppeld aan bepaalde organen. Deze energie kan beter stromen en dat heeft een positief effect op het totale welzijn. Je voelt je fitter, emotioneel stabieler en de organen worden ondersteund.

Iedere Yogavorm kun je zien als een meditatie in beweging, bij Yin Yoga gaat dit relatief eenvoudig doordat je 3-5 minuten in een houding blijft. Je hebt de ruimte en tijd om bepaalde sensaties, gevoelens en gedachten te observeren. Je kunt met je aandacht gaan naar wat er in je lichaam gebeurt. Het is een andere benadering van werken aan je gezondheid. Yin en Yang zijn allebei goed voor een algeheel welzijn. De balans is essentieel, niet teveel Yang en niet teveel Yin.

Yin Yoga is geschikt voor iedereen, jong en oud. Mensen met een lichamelijke beperking, rugklachten, slapeloosheid of spanning. Maar ook hele actieve, sportieve mensen die in balans komen door deze rustige vorm van yoga.
Kenmerkend voor Yin Yoga is het gebruik van diverse hulpmiddelen als kussens, bolsters, blokken en dekentjes. Ook is Yin Yoga een hele persoonlijke vorm van Yoga. Iedereen is anders, het skelet bepaalt als eerste de houding. Niet het beeld wat we in ons hoofd hebben.

Als docent is het mijn taak je te ondersteunen de juiste houding te vinden. Met aanwijzingen en persoonlijke begeleiding. Het is jouw lichaam en jouw Yoga.

Anusara Yoga

De Slow Flow

Anusara is Sanskriet voor ‘flowing with grace’ (“bewegen/meegaan met de Stroom). Kenmerkend voor de Anusara is het werken met een thema: waarom doen we deze specifieke Asana’s in deze les, vandaag? Dit kan zijn Humor, Blijheid, Zelfvertrouwen, Compassie en nog veel meer.

Anusara yoga

De Anusara yoga is gebaseerd op de oude tradities van tantrische filosofie en Hatha yoga. Het is een originele en moderne stijl. De methode is sierlijk en gericht op het hart, op vreugde en op het vergroten en verspreiden van shakti: levensenergie.

De basis van de Anusara yoga zijn drie A’s:

– attitude (instelling)
– alignment (uitlijning)
– action (actie)

De instelling is Open To Grace, de ‘intentie van het hart’, dit vormt de kracht achter elke Yogahouding. Met de juiste intentie kan elke beweging een uitdrukking zijn van plezier, mogelijkheden en kracht. De bedoeling van Anusara is om het leven te vieren. Dat doe je onder andere via de adem, het zacht maken van je gezicht en een glimlach te laten verschijnen.Met de juiste uitlijning kan volgens de Anusara yoga de energie optimaal door het lichaam stromen. Die stroom van energie is de actie en dit resulteert in een gevoel van eenheid en vrijheid.
De Anusara lessen van Mamasté zijn toegankelijk voor iedereen. Aandachtig gaan we in een zachte flow van de ene naar de andere houding, af en toe blijven we ook wat langer in een houding. Er is ook veel aandacht voor eventuele blessures of beperkingen. We gaan immers uit van mogelijkheden en denken niet in beperkingen.

Anusara is het Yang gedeelte van de Yin lessen.